Osnovna škola - Scuola elementare

Giuseppina
Martinuzzi

Povijest

Povijest osnovne škole u Puli seže unatrag do 1348. godine kada je osnovana prva crkvena škola. U to vrijeme školu su pohađali samo dječaci, nastava se odvijala na latinskom jeziku, a učitelji su bili svećenici. Pod vlašću Mletačke Republike otvorene su prve javne škole. Prava revolucija u strukturi školstva dogodila se pod vlašću Marije Terezije Habsburške kada je 1774. godine donesen njezin uredbeni akt “Allgemeine Schulordnung”, kojim je školovanje postalo obvezno za dječake od 6 do 12 godina i podijeljeno je na muški i ženski dio. Jezik poučavanja bio je talijanski uz njemački. Ova situacija ostala je gotovo nepromijenjena sve do završetka Drugog svjetskog rata.
Naime, u veljači 1947. godine, potpisivanjem mirovnog sporazuma od strane savezničke anglo-američke vojne uprave koja je upravljala gradom Pula, izdana je naredba civilnoj upravi da zatvori sve osnovne i srednje škole, ostavljajući talijansku populaciju, koja je ostala nakon egzodusa, bez ikakve obrazovne ustanove na talijanskom jeziku. Odbor Narodnog oslobađanja grada, nakon višekratnog traženja ponovnog otvaranja škola, u suradnji s novostvorenim Talijanskim kulturnim društvom, 13. svibnja 1947. godine otvorio je integrirani tečaj s nastavom na talijanskom jeziku, uključujući sve učenike osnovnih i srednjih škola, dok su ostale učenike srednjih škola poslali u Rijeku kako bi mogli nastaviti školovanje.

Nastava, na kojoj je sudjelovalo oko pet stotina učenika, trajala je do 30. srpnja 1947. godine. Sjedište škole bilo je u privatnoj zgradi – biskupskom stanu. Financiranje Integriranog tečaja podupirao je Narodni odbor oslobođenja Pule.

Nakon konačnog pripajanja grada Pule Jugoslaviji, što se dogodilo 15. rujna 1947. godine, i novog administrativnog i političkog uređenja, 1. listopada 1947. godine počela je nova školska godina, prva školska godina s nastavom na talijanskom jeziku u SFRJ, paralelno s osnovnim i srednjim školama s nastavom na hrvatskom jeziku.

Povijest

U školskoj godini 1947./1948. u gradu su bile aktivne sljedeće osnovne škole s nastavom na talijanskom jeziku:

  • 1

    Scuola Elementare Italiana “Centro”
  • 2

    Scuola Elementare Italiana “Veruda”
  • 3

    Scuola Elementare Italiana “Siana”
  • 4

    Ginnasio – Liceo “Leonardo da Vinci”

Na ljeto 1955. godine Odjel za obrazovanje i kulturu Gradske skupštine Pule i istarskog distrikta jednostrano su pristupili potpunoj reorganizaciji mreže osnovnih i srednjih škola s nastavom na talijanskom jeziku.


Tako se formirala jedinstvena osnovna škola koju su pohađali učenici osnovnih škola iz perifernih i ruralnih područja te učenici Donje gimnazije “Leonardo da Vinci”. Nova škola započela je s radom 1. studenog 1955. godine i dobila naziv IV Osnovna škola otvorenog tipa – Pula. 4. ožujka 1978. godine svečano je otvoren novi školski objekt, a škola je promijenila naziv u OŠ-SE “Giuseppina Martinuzzi” Pula-Pola.

Danas školska ustanova obuhvaća matično sjedište u Puli i dvije periferne lokacije: Područnu školu Galižana i Područnu školu Šišan.

Matična škola obuhvaća svih osam razreda dok područne škole obuhvaćaju samo niže razrede. Područna škola Šišan radi u kombiniranom razredu, a Područna škola Galižana organizirana je u dvije sekcije: odjeljenja s nastavom na hrvatskom jeziku te odjeljenja s nastavom na talijanskom jeziku.

Kurikularni putovi i izvannastavne aktivnosti

Prijedlog školskog kurikuluma rezultat je rada učitelja naše škole, to je projektiranje strategija putem kojih pružamo učenicima prilike za učenje, susret i rast. Njegovi osnovni zadaci su razviti inovativnu unutarnju dinamiku aktivnosti, kao i transparentnost i vidljivost prema van, prema roditeljima, učenicima i okolnom društvu, uopće mi nije jasno što se želi reći.

Opći i posebni ciljevi su:
  • pridonijeti rastu i razvoju osobnosti učenika u skladu s europskim vrijednostima suživota, solidarnosti, pravde, demokracije, slobode i jednakosti, sposobnih cijeniti pluralističku stvarnost teritorija povijesnog naselja;
  • jačati svijest o osjećaju pripadnosti određenoj stvarnosti i jezično-kulturnom i građanskom identitetu;
  • cijeniti posebne aspekte naše škole unutar CNI;
  • poticati suradnju s drugim školskim ustanovama CNI posvećujući posebnu pažnju poznavanju, otkrivanju i valorizaciji teritorijalnih posebnosti;"
  • poticati suradnju s obrazovnim institucijama većine kako bi se cijenila pluralistička stvarnost našeg povijesnog teritorija i promicala europska vrijednost suživota i solidarnosti.
Planiranje i međupredmetno programiranje aktivnosti u okviru kurikuluma uključuje nastavnike, učenike naše škole i njihove roditelje, kao i društveni kontekst u kojem živimo.

Da bi se ostvario školski kurikulum, škola provodi različite aktivnosti. Učenici mogu birati između različitih slobodnih aktivnosti: dramske i novinarske grupe, školskog zbora, malih knjižničara, malih povjesničara, međusobne pomoći, umjetničke i plesne grupe…

Produženi boravak organiziran je i u matičnoj školi i u područnim školama. Podijeljen je na jutarnji nadzor… koja traje od završetka nastave do 16:30 sati. Produženi boravak uključuje učenje, kreativan odmor i različite aktivnosti poput jezičnih i scenskih, umjetničkih, sportskih i plesnih aktivnosti.

Oprema

Škola je opremljena svom potrebnom opremom kako bi osigurala odgovarajuće obrazovanje novim generacijama. Sve učionice su opremljene računalima, projektorskim uređajima i mrežnim priključkom. Za predmete iz prirodnih znanosti, škola ima učionicu i dva laboratorija opremljena namještajem i posebnom opremom (mikroskopi i stereoskopi, kolekcije mikroskopskih pripravaka, precizne vage, kutije s kemijskim modelima, anatomski modeli, epruvete, kolekcije stijena, minerala i fosila, …). Od 2023. godine škola posjeduje kombi od 9 sjedećih mjesta za potrebe terenske i izvanučioničke nastave.

Glazbena učionica: opremljena je raznim glazbenim instrumentima, računalima i audiosustavom s mikrofonima spremnim za svaku glazbenu izvedbu ili scenski nastup.

Informatička učionica: ima 28 radnih mjesta s operativnim sustavom Windows i paketom Office. Učionica je povezana u mrežu putem LAN veze koja omogućuje učenicima provođenje istraživanja u školi i korištenje multimedijskih programa i programa za obradu teksta.

Školska sportska dvorana: dobro je opremljena novim i funkcionalnim rekvizitima kako bi poticala i valorizirala tjelesne aktivnosti i različite sportske igre.

Knjižnica, između glavne i periferne lokacije U Galižani, sadrži više od 9 tisuća knjiga podijeljenih u fikciju, monografije, atlase, enciklopedije, časopise i videokasete koje se odnose na različite discipline.

Projekti

Tijekom školske godine, povodom raznih obljetnica i blagdana, odgoja učenika za ljubav i poštivanje drugih, odgoja učenika na ljubavi i poštovanju prema drugima, životinja, prirode, upoznavanja i korištenja muzeja kao mjesta gdje se može rekonstruirati prošlost, cijenjenja okoliša i čarobnog svijeta kazališta, odgoja o vrijednosti i važnosti civilne zaštite u slučajevima izvanrednih situacija poput požara itd.

Sudjelovanje u društvenom životu zajednice

Mnogi su ključni trenuci obilježili aktivnosti naše škole, naših učenika i naše zajednice.

Bez straha od pogrešaka, važan datum je 10. listopada 2001. godine, kada je otvoren novi školski objekt, u prisustvu tadašnjih najviših vlasti, predsjednika Republike Hrvatske Stjepana Mesića i predsjednika Republike Italije Carla Azeglia Ciampija. Ovaj posjet, više nego dobrodošao i od izuzetne važnosti, označio je napokon prelazak s dva radna smjera – gornji razredi ujutro, niži popodne – na jedan jutarnji smjer, s velikim zadovoljstvom učenika, roditelja i učitelja.

Međutim, našoj školi nedostajalo je nešto što bi je učinilo potpunom: sportska dvorana za sve učenike “Giuseppine Martinuzzi” i “Dante Alighieri”. I napokon, 5. prosinca 2011. godine, naša sportska dvorana, nakon brojnih birokratskih poteškoća, otvorena je, na radost svih koji su se trudili za njezinu izgradnju i posebno na radost naših mladih generacija.

Unatoč činjenici da nisu imali pristup prikladnom prostoru tijekom prethodnog desetljeća, naši učenici, uvijek vođeni velikim entuzijazmom i strpljenjem od strane nastavnika tjelesnog odgoja, postigli su – i sada će nastaviti činiti još bolje – izvanredne i hvalevrijedne rezultate na brojnim sportskim natjecanjima svih razina, koja organizira Grad Pula i U.I. – U.P.T. Od atletike – treba napomenuti da se svake godine u svibnju održava Atletsko prvenstvo osnovnih škola Istre i Rijeke na stadionu Veruda – do plivanja, ne zaboravljajući nogomet i stolni tenis – samo kako bismo naveli neke od disciplina – naši su učenici pokazali predanost, Požrtvovnost i entuzijazam, kvalitete koje su ih dovele do vrhunskih rezultata posvuda.

Sport je samo jedno od područja na kojima naši učenici briljiraju.

Također imamo književnu grupu koja na kraju svake školske godine objavljuje časopis “Naše stranice” u kojem čitatelj može uživati u kreativnoj i inventivnoj sposobnosti naših učenika, kako na književnom tako i na umjetničkom polju. Što se tiče ovog potonjeg, učenici umjetničke grupe često izlažu svoje umjetničke radove, uvijek u okviru školske zajednice.

Talijanski jezik, matematika, fizika, hrvatski jezik, engleski jezik, informatika, geografija, biologija itd. – sve su to predmeti u kojima su naši učenici pokazali svoju vrijednost na lokalnoj, regionalnoj i republičkoj razini. A pehari, svjedodžbe i nagrade, koje su sve izložene u predvorju naše škole, svjedoče o tome.

U školskim okvirima također djeluje školska zajednica koja usmjerava učenike prema brizi za školsku imovinu, higijenu, čistoću i kulturu prehrane. Članovi školske zajednice odgovorni su za raspravu o školskim pitanjima i davanju prijedloga u vezi s njima, razmatranju godišnjeg tematskog izazova za mlade i sudjelovanju na općinskim i regionalnim parlamentima mladih te surađuju s Udrugom prijatelji djece sudjelovanjem u organiziranim inicijativama.

Za zaključak, Osnovna škola “Giuseppina Martinuzzi”, zahvaljujući i stalnoj suradnji s UI, UPT i Gradom Pula, pokazuje da se uz dobru volju – kako učenika tako i nastavnog osoblja – izazovi mogu svladati i prepreke se mogu prevladati.